کارامش به بررسی نگرشهای شغلی کارکنان میپردازد زندگی کاری پر از نگرشها و هیجانهای مختلف است و به دلیل رابطه آنان با رفتار یکی از مباحث بسیار مهم و بنیادی است. نگرش را میتوان تمایل نسبتا دائمیهر فرد برای احساس کردن و رفتار کردن به شیوه ای خاص نسبت به یک موضوع یا پدیده معین دانست. نگرشهای شغلی افراد در یک سازمان در واقع فرایند شناختی و پیچیده ای هستند که در عین پیچیدگی دارای سه مشخصه میباشند: نسبتا دائمیهستند مگر اقدامیبرای تغییر آن انجام گیرد،روی یک طیف بسیار مطلوب تا بسیار نامطلوب ، متوجه اشیاء پدیدهها و اشخاص است که شخص نسبت به آنها دارای احساسات و عقاید خاص است.
هیجانات محیط کاری
هیجانهایی که فرد در محیطهای کار تجربه میکند، هم رفتار شغلی و هم رفتارهای غیر شغلی او را تحت تاثیر قرار میدهند. به همین طریق هیجانهای غیر شغلی نیز میتواند هم بر رفتارهای شغلی و هم بر رفتارهای غیر شغلی تاثیر گذارد.شناسایی و درک هیجانهای کاری در محیط سازمان کار چندان ساده ای نیست، باید بحث پیچیده ای از محرکهای کاری و غیر کاری در محیط کاری بررسی گردد.
بر این مبنا کارامش سازمانها و مراکز صنعتی را در سنجش و تغییر نگرشهای شغلی و مداخله ای سازمانی جهت کاهش هیجانها منفی در محیط کار یاری میرساند.